fredag 16 november 2012

Svenskens syn på katter?


Hallåjam!
Jag gör ett litet inlägg idag eftersom både jag och matte behöver jama av oss lite.


Först ska jag tacka för de TRE awards som jag har fått på sista tiden, en från Klosterkatterna, en från Kjelle Bus och så en *viskar* som jag inte kommer ihåg vem den var ifrån... *gömmer mig i garderoben*



Eftersom det blir tjatigt om alla nominerar varandra om och om igen så tänker jag bara ge bort en ätbar växt och den ger jag till Sippo!

Min motivering lyder: Sippo har bloggat i massor av år och det var den första kattblogg som vi läste och den har fått oss både att skratta så vi gråtit och bli så berörda att vi grät när Snuffe gick över regnbågsbron.
Alla vi bloggkatter har tagit både längre och kortare bloggpauser, men oavsett om det är otäckt blött, otäckt vitt eller om Sippos virriga husse har fått en själslig hjärnblödning så bloggar Sippo stadigt vidare!




En Dracaena-sallad till dig Sippo!





Nu lämnar jag över till matte!

Puss och jam tillls vi jamas igen!


_________________________________________________________________________




Matte här:


Den här veckan har vi haft temavecka på skolan. Den har handlat om orättvisor och vi skulle göra skulpturer och grejs om det. Igår var det vernissage och jag gick runt och tittade på de andras skapelser.

Ett av verken var ett sådant där lyckohjul eller vad man ska kalla det. Livets lotteri ungefär, om skillnaden mellan att vara kvinna, man, född i U-land och liknande.

På en av flikarna var det en bild på en katt och så stod texten "Omhändertagen Mätt Bortskämd", vilket fick kattsidan av mig att reagera. Jag undrar om det är så gemene man ser på katter?







Jag visste inget om att det fanns hemlösa katter innan jag av en slump stötte på Örebro Katthem 2008. Uttrycket "Sommarkatt" hade jag så klart hört, men jag visste inte att det finns ca 100.000 hemlösa katter i Sverige. Kanske att jag var extra omedveten eller skrevs det mindre om hemlösa katter tidigare?

Den där fliken fick mig att fundera på om människor tänker sig svenska katter ungefär som den här bilden: Lata, feta och bortklemade?






Jag reagerade eftersom jag har adopterat tre tidigare hemlösa katter och vet att för 1/10 av Sveriges katter ser inte livet ut som ovan, de har inte götts upp av varken mat eller kärlek. De har vuxit upp i samlarhem som Linnsen och Frank eller hittats på gatan som Lurrvar.


Jobbar man i katthemsvärlden så är det tyvärr vardagsmat med katter avstjälpta utanför dörren efter stängningsdags, men är det något som den vanlige svensken vet att det sker? Att de inte bryr sig är en sak, men går informationen fram om hur husdjur behandlas i Sverige?
Vet de att utsvultna katter som Victor, som stod precis vid Regnbågsbrons början, hittas i Sverige idag????

DET MÅSTE KOMMA FRAM HUR KATTER BEHANDLAS I DAGENS SVERIGE!!




Victor




Hur mycket visste ni om hur katten behandlas innan ni skaffade katt?
Kände ni till att det finns sådana extremfall som Victor ovan?
Såg ni också katter som mätta och bortskämda djur som ligger och jäser?







18 kommentarer:

  1. Så glada att ni tassar :-)! Grattis Sippo! Klokt av matte , för vår matte är det likadant men hon har fått massor av kunskaper genom vårt bloggande. Tror det är oerhört viktigt att vi som vet sprider det så ofta vi kan för okunskapen är stor. Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad att vi fick e-mjau om att ni saknar oss! ♥

      Visst är Sippo värd alla tuggbara blommor i världen? :)

      Då får vi bloggkatter helt enkelt jama vidare om hur det är att vara hemlös.

      Nosbuffar

      Radera
  2. Vårt Kattmedvetande började när Jag läste på Wikkibloggen att katthemmet Kompis brunnit ner.Sonny och Maritha hade vi ju träffat ett par gånger på marknader. Kommer aldrig att att glömma den dagen vi var uppe och lämnade en massa saker precis efter branden då Sonny och Maritha som 2 Kritvita spöken tog emot oss och bjöd på kaffe. Jag grät så jag hic´kade och efter den dagen vaknade mitt medvetande om hur illa ställt det är i Kattsverige trots att vi haft Katter i 30 år. Hittekatter i Fokus blev den stora måste läsa och gråta varje dag liksom Wikkibloggen som jag fortfarande läser varje dag. jag tror att de flesta i sverige faktiskt inte vet hur illa det är ställt därför gör det mig illa till mods när folk hoppar på och attackerar kattägare som tror att dom gör så rätt med sina missar fast vi som känner till eländet vet att det inte är så. Tex okastrerade och icke märkta katter även dom som avlar på sina huskatter har säker inte en susning hur verkligheten ser ut Tyvärr. Hur väcka dessa till liv är en annan fråga. Bra tips för Matte nu när hon går på Journalistlinjen,
    Kramisar o Nospussar
    Nalle o Co

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste jama att vi hickade då också till när Kompis brann ner, även om matte börjat jobba på katthemmet redan innan det. TUR att så många katter klarade sig där ändå! :)

      Vi tycker att NI gör ett oerhört jobb för de hemlösa genom att Sören låter sig klappas! Även om det kanske inte skapar ett större medvetande för hur hemlösa katter har det (eftersom Sören i högsta grad ser välmående ut där han ligger! *fnittrar*) så skapar ni inkomster som så väl behövs, så ni drar definitivt ert strå till stacken!

      Nosbuffar

      Radera
  3. Smulan W21:53

    Kloka jamningar som vanligt!
    Tycker matte kan skriva en artikel om detta och försöka få in den i så många tidningar som möjligt!
    Lilla Viktor som inte orkade. Hoppas han har det bra nu i Regnbågslandet!
    Det värsta är ju att Viktor bara är en i mängden...
    Nospussar från matte och mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att Viktor har det bra nu och han är full av värme över sitt jordelivs sista dagars kärlek! ♥

      Faktiskt så satte matte igång med att skriva en artikel om Viktor och hemlösa katter, vi får se under dagen om det kan bli bra nog för att skicka in.

      Nosbuffar

      Radera
  4. Grattis till Blogg awarderna och Grattis till Sippo som ni skickar dom vidare till :)
    Tror att många i Sverige inte vet hur illa ställt det är med många katter i Sverige , eller hur många hemlösa katter det egentligen finns.
    Min matte och husse tror absolut inte att alla katter är omhändertagna , mätta och bortskämda , bara för att jag är det :)
    Stackars stackars Viktor :(
    Håller tassar och tummar i kors här för att han ska klara sig !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjelle, vet du inte att Victor inte orkade, utan somnade in till ljudet av sin hjälpares hjärtslag, djupt älskad... *snyftar*

      Sorgsen nosbuff

      Radera
  5. Jag minns faktiskt inte när jag började få klart för mig att inte alla katter har det bra... kanske när mamma (Gammelmatte) och jag förföljdes av en liten mager, skrikande hona under en semester i Dalarna och tog hem henne till farmor (där hon fick bo resten av sitt liv och blev högt älskad). Det var i alla fall då jag fick upp ögonen för hur bönder ser på katten... sedan har jag lärt mig mer och mer av mina kattvänner som jag fått sedan jag blev kattägd 1998, då Aragorn och Imma invaderade mitt liv och hjärta.

    Grattis till salladen, Sippo! Vi håller med Linnsen i hennes beröm: hur eländigt det än är, så bloggar du alltid - och det är vi tacksamma för!

    Precis som vi är tacksamma för att Linnsen och hennes matte bloggade idag...

    Nospussar och kramar från sr. Carina & klostergänget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åååååååh, vad bra att ni tog hem katthonan till farmor som älskade henne! ♥♥♥

      Sippo är en höjdarkatt! :D

      Nosbuffar

      Radera
  6. Oj, nu blir jag alldeles generad här. Tack för dina snälla jam. *spinner*
    Husse säger att han inte heller visste så mycket om katter innan han skaffade oss. Så vi har lärt honom mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är värd alla pris i världen Sippo! ♥
      Har du börjat tugga på blomman än? *nomnomnom*

      Visst är det tur att vi katter finns för att lära ut klokheter till tvåbeningarna?

      Nosbuffar

      Radera
  7. Det är verkligen skandalöst att ingen tar tag i detta problem ordentligt. Men samtidigt är det också upp till alla enskilda personer, att ta ansvar och inte bara göra sig av med sina katter så fort de blir lite "besvärliga". Jag har tänkt föreslå ett reportage, kanske ett upprop, liknande det de har i kvällstidningarna ibland, med bilder på massor av katter i nöd. Har gjort det förut men det har runnit ut i sanden och man vill inte bli alltför "tjatig". Eller ett reportage från ett katthem. Ursula, vår hund- och kattexpert skriver också om detta ibland. Men det är nog tyvärr mest på somrarna som gemene man och icke kattägare/älskare får upp ögonen för det här problemet...
    Grattis till Sippo, visst är han värd en alldeles särskild eloge för sin fantastiska blogginsats! :D
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dumma tidningar som inte vill skriva mer om problemet... *stampar med tassen*

      Nu skriver matte så får vi se om det blir något!

      Nosbuffar

      Radera
  8. Anonym15:11

    Man har väl hört om hemlösa katter.Men inte kunde man ens tänka på hur dom såg ut.Men sen träffade jag Kidi.Så nu vet jag hur en oönskad katt kan se ut =/.Kidi såg inte mkt bättre ut än Viktor på bilden. Kidi+Raija

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, stackars Kidi och stackars Victor... Vad BRA att Kidi nu finns hos dig och får kärlek, värme och mat! ♥

      Nosbuffar

      Radera
  9. Hmm, jag visste nog inte omfattningen av det, men kände till problemet med hemlösingar. Hos oss hemma, i Finland, kom det ju katter vandrande ibland och stannade. Oftast visste ingen var de kom ifrån, visste pappa det så körde han hem dem igen.Om inte så levde de kvar hos oss på gården, kastrerades om de inte var fixade förut och hade det bra. De sov inne, hela högen men var ute mest hela dagarna.
    Och här började mitt "kattliv" på webben i och med att Herr Katt dök upp. Utsvulten och kall, utkastad att klara sig själv i vinterkylan. Då sökte jag info, letade efter ställen att efterlysa ägare på, råd om hur göra. Han fick en blog. Och sen när han flyttat kom ju Pelle in i våra liv och hjärtan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint att de fick bo hos er på gården! ♥
      Vilken tur att Herr Katt kom till just er! :D

      Nosbuffar

      Radera