söndag 20 oktober 2013

Det där med att vi katter är


lömska, det jamar en del tvåbeningar. Vad tycker ni om det?

Matte hade ett jamtal med en kurskompis i fredags och kompisen jamade att hon tyckte att katter var lömska. Det visade sig att hon också var rädd för katter och då kanske det inte är så konstigt om hon tror att vi är lömska otäcka varelser. Matte fick lov att fundilera igenom det där och hon jamar att hon inte har träffat nån katt som hon ser som lömsk. Kanske beror det på om man förstår sig på oss katter?

Vid ett tillfälle hade ju matte och grannkatten Bumlan en liten kattrovers, jag har jamat om det förut, men jag kan jama om det.

Bumlan är den allra gosigaste av katter, hennes matte påstår att Bumlan är en hane som heter Sembaga, men eftersom Bumlan kommer om matte ropar och sen tilljamar henne som en hon så är vi säkra på att matten har fel. Bumlan är en flicka och ser nästan ut som en syster till mig.

Nå jam, varje gång som Bumlan är ute gosar matte och hon, Bumlan vill dessutom gärna följa med in i trapphuset och många vintrar har matte släppt in henne och gett henne mat och vatten.

Vid just det här tillfället när det skulle ha kunnat tilljamas att Bumlan är en lömsk katt så stod matte och Bumlan och gosade allt vad de kunde. Det var så mysigt att lillhusse som också var med blixtrade det hela. Så här såg det ut:



*kurrrrr gos kurrrr gos*





Mitt i det mysiga gosandet när Bumlan kurrade så att matte nästan fick tassituss vände hon sig blixtsnabbt om och bet matte i kinden! Lillhusse fångade det på en perfekt blixtning!!  :D




*hugg*




Nu skulle ju vem som helst jamat att Bumlan är en otäck lömsk katt som man absolut inte ska klappa för att hon hugger, men så ser inte matte det. Hon tänker att Bumlan kanske skickade några signaler att hon ville gå ner och att matte inte uppfattade det, eller så tyckte helt enkelt Bumlan att det var så mysigt att hon var tvungen att avreagera sig så där som vi katter måste göra ibland. I vilket jam som helst så blev inte matte och Bumlan ovänner utan de gosar fortfarande varje gång de ses, Bumlan kommer när matte ropar och så kurrar hon högt i mattes öra! :)




Gose-Bumlan




Matte tänkte också på Frank som ju gärna bits när han är på det humöret. Min myster (mattes syster) är väldigt rädd för Frank och vågar inte klappa honom. Klostermatte Kicki däremot klappade gärna och såg det som en ynnest att ha fått bli biten i baktassen av Frank! *fnittrar*

Frank skulle nog av okända ses som en lömsk katt, när han i själva verket är världens största gosenalle. För matte V E T när Frank tänker bitas, efter fem år tillsjamans, därmed är hon också beredd och drar snabbt som katten undan fingret.

Nu låter det som att min Frank bits jämt men så är absolut inte fallet, det händer kanske nån gång varannan vecka att matte får träna sina reflexer. Men man kan räkna med att bli biten av Frank om man sätter fingret framför munnen på honom (lillhusse skulle bita likadant om man satte en korv framför hans mun, det är samma sak), om man kammar eller borstar honom när han inte har lust (aldrig med andra jam) eller om Frank ligger på matte och blir kliad på natten och matte somnar ifrån honom. Sannolikheten att hon vaknar av ett bett i fingret då är STOR! *fnittrar*  Jag ska också jama det att Frank har a l d r i g bitit lillhusse, hans fingrar är inte goda ens om han  testar att sätta dem framför munnen på Frank... konstigt va?




Frank: – Jag skulle aldrig bitas, jag lovar!






Tycker ni att vi katter är lömska?



12 kommentarer:

  1. pacha och Corto22:50

    Nej, klart att vi inte ar, jag Pacha bits nar jag gillar lite formycket att bli klias, alltsa nar jag tycker det ar underbart och det blir for mycket av det goda kliandet. Corto alskar mattes fotter och da maste man ju smaka lite. Men forstar man sig inte pa katter, hundar eller vad det kan vara sa kan man tycka det ar laskigt. Varan matte tycker att ormar ar laskiga tex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att Corto måste smaka, det förstår ju vem som helst. ALLA vill ju smaka när man har något gott framför sig! :D

      Katter är trevliga, jag tycker nog snarare att det är tvåbeningarna som är lömska. De kan både vara snälla och sen kasta ut en ur en brummis i farten eller ställa oss i skogen att frysa ihjäl... :(

      Nosbuffar

      Radera
  2. Mjau, våran matte tycker INTE alls att vi katter är lömska, vad är det för jam?
    Finns andra djur som är det isf som: ormar, spindlar, dom är läskiga, hugaligen sager matte.

    Tass tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men är de verkligen lömska? Kanske är det att tvåbeningarna inte förstår dem heller?

      Nosbuffar

      Radera
  3. Oftast är det just människor som är rädda för katter som tycker att vi är lömska.
    De förstår oss inte.
    Vi är självständiga och är inga flockdjur som hundar till exempel.
    Vi gör som vi vill och inte alltid som matte/husse vill.
    Fast vi gör ju det om våra viljor sammanfaller ;-)
    Vi ger gärna en "high five" för en godisbit :)

    =^.^=

    Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tihihi, ni har så rätt. Både Frank och jag kan sitta jamarfint om matte håller en godisbit ovanför nosen! :)

      Nosbuffar

      Radera
  4. Nä det är väl klart ni bits lite, ni är ju lite busiga och kan ta fel på mus och finger, det är ju ganska lika :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm, fast Frank vet mycket väl skillnad på mus och finger, men han tycker ju OM att bita i mattes fingrar. Det är där vi får en kattflikt eftersom matte inte gillar det lika mycket... *fnittrar*

      Nosbuffar

      Radera
  5. Alltså, människor som är rädda beter sig skumt. Skummisar kan vara farliga, så dem får man bita. Punkt. Sen finns den andra sidan att det är såå skönt och mysigt att man bara måste bita lite. Händer mig också och inte tycker mina tjänare att jag är lömsk då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att dina tvåbeningar förstår dig!! ;D

      När lillhusse var yngre hade han en kompis som kom hem ibland och Frank både bet och fräste åt honom. Det har Frank ALDRIG gjort åt någon annan. Men "kompisen" retades alltid med Frank så jag tycker att det var rätt åt honom! Lillhusse tyckte inte om honom mer efter det heller, så Frank är en tvåbeningskännare. :)

      Nosbuffar

      Radera
  6. Katter lömska? *fnysjam* Det var det dummaste jag har hört på länge! Är det några som är lömska är det väl tvåbeningar?
    Jag biter ofta matte när det blir så där alldeles jättegosigt, men inte skulle hon komma på tanken att säga att jag är lömsk.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att din matte förstår dig, tänk om de inte gjorde det... :/
      Tvåbeningar är mycket otäckare än vi någonsin skulle kunna vara.

      Nosbuffar

      Radera