måndag 23 april 2012

Matte strippar! :O



Alla vet vi ju hur mycket tvåbeningar älskar att gosa med oss små lurviga varelser. Ha oss i knät, lyfta upp oss i famnen, ligga bredvid oss och gosa...



Mattegos



Men man kan ju fråga sig hur korkad en tvåbening kan bli egentligen som lyfter upp en vansinnigt hungrig liten söt brun katt och sätter mot bröstet för gos, precis när den söta katten väntar som bäst på att kvällsmaten ska ställas ner?!?!?!?



Jag bara frågar er kattkollegor, är det då ni helst vill gosa med era tvåbeningar??
Nej, jag trodde inte det heller...

Min korkade matte lyfter upp mig i tid och otid och då ofta speciellt i otid, som när jag har bråttom nånstans, när jag hellre vill gosa med Frank eller när hon har lagt fram min borsthandduk, vem katten vill bli upplyft i famnen då??? Det kan ju inte vara mitt ansvar att hon är gossugen jämt, ska jag behöva avstå från exempelvis maten för det???


Då blir det så här...


Rivstart när det är dags för kvällsmat!



Som ni kanske ser på den nedre bilden så är mattes överkropp alldeles full med små vita ärr och röda klospår som hon har fått under de 3,5 år som vi har bott hemma, och hon säger att det faktiskt enbart är jag som rivstartar så där... Oops!  ;)






Som tur är så har jag sett på andra bloggar att deras mattar och hussar också är rivna och kloade och kan jama det till matte, men när matte just har upplevt en rivstart på bröstet funderar hon allvarligt på att avkloifiera mig eller åtminstone köpa såna där små kloskydd som finns i USA, av alla länder.




Jag med kloskydd!
Skojar bara, matte skulle ALDRIG ALDRIG sätta på mig nåt sånt och för övrigt, hur skulle hon lyckas med det när jag gör en rivstart på henne igen!!!  ;)




Matte har läst på lite om det där med avkloifiering (declawing på engelska) och det verkar verkligen värre än fasansfullt!  :O
Det är framför allt i USA man gör nåt så vidrigt. Tydligen är så många som 25% av alla hemmakatter avkloifierade där och det pågår en het debatt om katterna ska få ha sina klor eller inte.












Här en avkloifieringsapparat. *ryyyyyyyyyyyyyser*
Matte läser texten och frågar sig för VEM det är komfortabelt?!   :O



Och här en snart avkloifierad katt... ♥



För den som inte tycker om landet Israels politik kan vi nu ge er en anledning att i allafall tycka om en sak. I Israel är det nämligen förbjudet att avkloifiera sin katt, blir man påkommen och dömd straffas man med 1 år i fängelse samt 20,000 dollar i böter. Hur katten straffas förstår vi utan att ens fundera en sekund... *gråter*


Nej, jag lovar att min matte (och lillhusse) hellre får hela kroppen nerkloade än att göra sådana vidriga saker mot oss, det är djurplågeri på hög nivå och det ställer vi inte upp på! *både matte och vi stampar*



Synden straffar sig själv!!  *fnitter*





Hmm, egentligen skulle ju det här bli ett inlägg om mina klor, att jag är bra på att klösa och att matte är en klantskalle, inte ett så otäckt inlägg, men så blir det ibland!

Linnsen: "-Kom nu matte och lyft upp mig i famnen!!!" *springer iväg*



10 kommentarer:

  1. Visst är det ohyggligt, det där med "declawing". Vi har ju vänner i USA och några av dem, som i annat verkar både sunda och förståndiga, har aldrig ens funderat över varför man INTE ska ta bort klorna på framtassarna på katter. "Den ska ju i alla fall inte gå ut", "Annars river den bebisen", "soffan blir förstörd" - katter river INTE bebisar. Och om man bryr sig om soffor, så kanske man inte ska ha katt över huvudtaget! Eller bebisar....

    Nosgos å gottisar
    Maurice & Kajsa

    ps - snygga startränder, Linnsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ohyggligt att dra klorna av katter, vilket enormt djurplågeri... :O

      Visst har jag gjort matte fin!

      Nosbuffar

      Radera
  2. Ohh hemska tanke, att bli av med klorna. Hur ska man då kunna klia sig? Klättra? Plocka små saker från matskålen o golvet? Vidriga påhitt av tvåbenta!
    Matte har också rivmärken, men inte efter mig.Jobbkatten gör rivstart ibland när hon måste hållas fast. Hon gillar inte att borstas och smutsar ned sig ibland( i rumpan) o måste tvättas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, att vara klolös är inget liv för en katt... :/

      Skönt att matte också har kattmärken även om inte du har gjort dem! ;)

      Nosbuff

      Radera
  3. En och annan rivstart har det blivit här också! Det där med att ta bort klorna "ryser"förstår inte hur man kan komma på något så dumt. Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tihi, rivstarter behövs ju om man ska komma nånstans fort, exempelvis till maten! ;)

      Tvåbeningar verkar ibland inte utnyttja det de har fått i huvudet... :/

      Nosbuffar

      Radera
  4. FY FASEN att ta bort klorna på katter, RYSER
    USCH, djurplågeri säger matte
    Jamar som Dui och Deco
    förstår oss inte heller på att man kan komma på ngt så DUMT!

    Tass tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara ett av tvåbeningarnas dummaste påfund när det gäller oss katter... :/

      NOsbuffar

      Radera
  5. Mina 2-benta och jag tycker också det är ohyggligt det där med declawing som dom gör i U.S.A !
    Dom där lösnaglarna är ju ett "bättre" alternativ , men jag skulle minsann oxå rivstarta på min matte om hon försökt sätta på mig några sånna !
    Våra bloggkompisar i U.S.A är emot declawing och dom blir jamarns glada när man berättar att det är förbjudet i Sverige.
    Jag vet att en del av våra kompisar Over there väljer att gå till veterinärer som INTE utför declawing och vet om nån som bytat veterinär när dom fått veta att dom utför declawing.
    En av våra kompisars , kompisar "over there" har precis adopterat en misse som blivit avkloifierad på ALLA tassarna :(
    Måtte han aldrig lyckas smita ut !
    För utan klor så kan man ju varken försvara sig eller klättra upp i ett träd :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, vi vill inte ens tänka på de stackars katterna utan klor eller med sånna där dumma skydd.... Stackars stackars djur.... *snyftar*

      Av respekt för dem tänker jag inte låta matte klippa mina klor imorrn! *stampar*

      Nosbuffar

      Radera