söndag 29 april 2012

Nytta



Idag har varit en låång dag. Matte var sur när hon vaknade och då vet man att det blir otrevligt.

Men så farligt blev det ändå inte, hon tog sig under dagen och vi har fått godis i två omgångar, har vi tur kan Frank titta på henne på det rätta sättet så att hon ger med sig en gång till! :D



Jag satte i alla fall matte på att städa i ordning på skrivbordet och mitt i allt det kom lillhusse hem från helgens skautläger och luktade rökt makrill! *slickar mig om munnen*
(För den som inte vet vad ett skautläger är får ni här Maurice och Kajsas excellenta förklaring till exakt vad lillhusse gör när han inte är hemma och sköter om oss, vilket han ju egentligen borde:
"Ett ska-ut-läger är ett läger för människor som man inte kan ha inomhus. De får ha skjorta med leksaker på och så får de inte gå in på hela tiden. Helst ska det regna. Och så knyter de ihop snören."
Det enda jag vill tilljama på det är att de dessutom sover i stora runda saker, lillhusse har alltid med sig en jamarstor rund tjock och så en smal avlång. Och så eldar de...)
Med tips och råd från flera av mina goda vänner på Catbook har jag nu nosat igenom alla kläder, tittat i alla fickor, samt efter Klosterkatternas och Sippos husses råd slickat på lillhusse för att få svar på var han har gjort av makrillen, men den finns inte... Jama om att ha arbetat i onödan. Och inte smakade lillhusse vidare gott heller trots att han var nyduschad *tvi*

Hade jag dessutom vetat att lillhusse hade en kompis med sig hem från lägret hade jag aldrig gått i närheten av honom, huuuuuuuuu!! *ropar* "-Matte matte, det kliar i pälsen!"




Jama om att välja fel kompisar, lillhusse! Fanns det inga trevligare på lägret??




Nåväl, matte satte igång vid skrivbordet och fick faktiskt en väldig fart och hon gjorde nytta för en gångs skull också!
Hon tog nämligen tag i pärmarna med både hennes och våra viktiga papper. Nu ligger alla våra papper i varsitt kuvert och så ligger kuverten samlade i en mapp och matte har informerat lillhusse var allt finns om nåt skulle hända oss om matte tillfälligt skulle vara på rymmen eller så.


Våra viktiga saker! :)
(Om nån tvåbening läser och undrar, så är det Cola light i mattes glas i övre ändan, alltid Cola light! :) )


Därefter fick matte äntligen svansen ur stolen och gick och satte upp den här lilla lappen längst ner på utsidan av ytterdörren. Den ska man ha där ifall det nån gång skulle börja brinna och nån kryper efter golvet och inte har något att läsa.



Dörrskylt för närsynta!


Vår stora dörrskylt, så besökare tar sig i akt när de kommer hit!



Medan matte höll på med det här blev det plötsligt en väldig fart på lillfjanten och matte tittade ner och skrek!!! Lillfjanten höll nämligen på och lekte med ett stort otäckt monster, men så åkte den in under lampfoten och lillfjanten tappade intresset. Matte lyfte då på lampan och ropade omväxlande på lillhusse att han skulle komma och rädda henne och på lillfjanten att han skulle ta odjuret!
Det hela slutade med att matte fick rädda sig själv och ta det stora otäcka djuret i ett papper och flytta på honom. När man tänker på vad de som har kattlucka får hem i present av sina katter tycker jag inte att det här var så mycket att skrika för, men matte kanske vänjer sig, våren har ju just börjat. ;)


Stort otäckt djur



Därefter tog matte med sig blixtapparaten ut på promenad, helt i onödan kan man tycka när det finaste hon blixtrade fanns precis utanför huset.


Jamartrött Tiger (grannkatten)


Matte försökte visa bilderna som hon tagit för mig, bara blommor och träd, så jag vaknade till först på slutet när det intressanta kom!


Ett av mattes kattiljarder blixtrade träd.



Matte träffade nämligen grannkatten Tiger när hon kom hem också och det får man ju verkligen jama att det är betydligt intressantare att blixtra katter än åar och blommor!!





Åh, så jamarstilig Tiger är, eller hur mina Smul-kompisar? (jag har minst två kompisar som heter Smulan och båda är de lite förälskade i min Frank)
*lyssnar* "-Vad sa du Frank? Jag får visst tycka att Tiger är stilig, han ser ju likadan ut som DU, segsvans!"






Medan matte var ute fick jag stå ut med det här...



Lillfjanten: "-Nu sätter jag klorna i dig Farbror Frank!"



Frank: "- Aaaaaj, mina ögon, jag är blind!!!"

Frank: "-Nu ska då få, lillkatt!"


Frank: "- Nu ska jag äta upp dig!"




Ganska trevlig dag ändå, nu ska vi bara ha lite mer godis så är det perfekt!  :D

15 kommentarer:

  1. Smulan W22:22

    mycket stilig Tiger, må ja jama! Inte riktigt lika stilig som Frank, men nästan. Nu har ju jag en stilig fästman själv som heter Mistor, så jag är ganska nöjd för tillfället. Fina kort som vanligt, din matte är väldigt duktig på fotokattilering! Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min Frank är såklart stiligast! :)

      Jag har följt din och Mistors kärlekshistoria, så spinnande! En varm kattulation till kärleken! ♥

      Tack jamar matte :)

      Nosbuffar

      Radera
  2. JÄTTE dålig stil av er lillhusse att bara ta med sig en Fästing och en skalbagge hem från det där skautlägret !
    Tycker minsann att han kunde tänkt på er och sparat lite rökt Makrill till er också !
    Så fint väder ni haft hos er idag , här har det mest varit regnigt och mulet hela dagen.
    Tur att man gillar att ligga och slappa i soffan också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, först när jag läste trodde jag att du menade att lillhusse skulle ha tagit med sig fler fästingar... *fnittrar*

      Han hävdar fortfarande att han inte ätit nån makrill, däremot suttit vid elden, pyttsan tror jag inte ett dugg på!

      Vi har haft det mest underjama väder idag, men regn kan vara skönt också för då kan man soooooooooova!

      Nosbuffar

      Radera
  3. Alice23:11

    Kunde inte husse ha tagit med sig lite muslingar och humlor istället för läskiga fästingar och skalbaggar?
    Jamarfina bilder er matte har tagit, och här håller jag och Wilma med om att Tiger var bra stilig.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jama om att ta med sig fel djur... :/

      Matte tackar och niger och jag kurrar vid tanken på Tiger! ;)

      Nosbuffar

      Radera
  4. Anonym05:52

    Det låter som en helt perfekt dag, om man bortser från att du aldrig fick tag i makrillen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen en perfekt dag!! Men den där nedrans makrillen... Matte får ut och fiska! :)

      Nosbuffar

      Radera
  5. Ni hade då fullt upp!
    Skalbaggar är kuliga att leka med :)
    Jättefina bilder, som vanligt. Er matte är skicklig med blixtmojängen!

    =^.^=

    Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har vi haft heltidsjobb idag! :)

      Matte jamar och tackar och niger, att blixtra är det bästaste hon vet och det märker vi allt... :/

      Nosbuffar

      Radera
  6. Fästingar - fanns det inte roligare saker att plocka med sig från skogen? Kottar? Möss? Vad är det med människor, som behöver bli räddade från allt och alla? Skalbaggar har vi aldrig träffat på - det verkar vara skojika lektjompisar! Mattes bilder är ju jättefina! Men, nog är väl Frank snyggare än Tigern? Tigern var mer gullig..
    Nå jam, ha en trevlig valborg!
    nosgos å valborgsgottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tycker ju att lillhusse kunde ha gjort bättre val... :/ Om han tar med sig en ny skalbagge hem lovar vi att skicka den till er med postkatten!

      Frank är så klart snyggast av alla, men Tiger... mmm, han har ju färgen och stilen och musklerna *flämt*

      Nosbuffar och kramar

      Radera
  7. Vackert träd och vackra katter förstås. :) Visst är våren det mest underbara av alla årstider.

    Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våren är underjam!! ♥

      Och hösten är underjamt vacker och sommaren är skön... Bara vintern kvar och den kan vi kasta! ;)

      Nosbuff

      Radera
  8. Visst kan en skalbagge vara skoj att leka med, fast makrill hade varit ännu bättre förstås. Tiger är en stilig herre! Kurr och burr.

    SvaraRadera