tisdag 25 oktober 2011

Äntligen!

Det jag tycker allra mest om i livet, förutom Frank, är att bli borstad. Jag vet inte hur andra katter ser på borstning, men jag fullkomligt älskar det!

När vi kom hem till vår familj köpte de en borste, matte letade på en sliten gammal handduk i skåpet och la mig och Frank till rätta för att borstas och det var underbart! Jag kurrar som katten bara vid tanken på borsten. Den där gamla handduken, som matte tyckte, är nu min mest älskade borsthandduk, det räcker med att matte säger "Linnsen vill du bli borstad?" och visar handduken, så kommer jag skuttande som en kanon. Ibland drar matte nytta av det där, exempelvis om hon ska klippa klor och sånt dumt, då visar hon handduken och jag blir jättelycklig och så luras hon... Får man verkligen göra så?!? *indignerad* Men som förlåt brukar hon ändå alltid borsta efteråt, så det är ganska okej.

Av all päls som borstas bort tovar matte ihop små bollar med händerna, pälsbollar, och de leker jag med. Det är mina bästa leksaker! Jag jagar dom runt i lägenheten, som ni förstår så rör de sig jättefort och är jättekul att jaga!

De senaste dagarna har jag varit upprörd, min borste har varit borta! Vi har en kam också, men det är inte samma sak. Frank tycker dock bättre om kammen, han drabbas av nån konstig reflex när matte kammar honom, helt plötsligt börjar han gäspa och sen slickar han sig oavbrutet om munnen, det ser jättekul ut! Men sen vill han inte mer och då börjar han rulla omkring och mattes händer är i akut fara, för Frank bits när han inte får som han vill!
Lillhusse är jättestolt, Frank har bara lyckats bita honom en enda gång under tre år som vi har bott här, matte däremot har blivit tuggad på ganska ofta. Dock lärde hon sig ganska snabbt att läsa Frank och se när det är dags att dra undan händerna, så man kan säga att Frank tränat mattes reflexer! Men faktiskt lärde sig Frank också ganska snabbt att bits han blir matte arg och skriker "AJ!" och puttar ner honom och det tyckte han inte om, så nu bits han inte så hårt längre utan mer för att poängtera att han inte gillar vad som görs med honom...
Men som sagt, min borste har varit borta och matte har letat överallt, så matte sa idag när lillhusse skulle gå till skolan att han måste hjälpa till att leta efter den när han kommer hem, "den ligger på min byrå!" svarar lillhusse då. VA?!? Har han vetat det hela tiden?!? :O Och inte sagt nåt!!!! Men nu äntligen har jag blivit ordentligt borstad och fått en ny pälsboll att leka med! :D

Lurrvar vill hälsa att han jagar fåglar idag!
Han har fått en tid hos veterinären på fredag för att, efter katten Frasses tips, "slanga" ur honom kiss till urinprovet. Lurrvar har alldeles nyss blivit rumsren, och bara tanken på att kissa på popcorn eller små plastpärlor gör att han väljer att sätta sig under fåtöljen istället och det är ju dumt om det blir en vana, så vi har kommit fram till att det här blir nog bra, vi ska bara få honom att vara riktigt kissnödig på fredag morgon när han kommer till veterinären!
*Mumsmumsmums*

5 kommentarer:

  1. Jag, Skrutten, älskar också att bli borstad. Spinner och rullar mig som bara den. Det är sååå jamar skönt. Skorpan däremot vägrar, matte får inte röra honom med borsten dår bits han.

    SvaraRadera
  2. Mina lurvbollar här hemma njuter också av borsten. Det är mys! Även skyggisen älskar det =)

    SvaraRadera
  3. Skrutten och Skorpan: Tihi, det låter precis som mig och Frank! Men vad tycker Skorpan om en kam då? Är det lika illa som borsten?

    LucyInTheSky: Vad mysigt för skyggisen att bli borstad! Då kanske h*n slappnar av och vågar bli en tryggis! Här skulle Lurrvar verkligen behöva bli borstad för han är tovig sedan han kom in i värmen, men han jamar och går sin väg och matte vill inte tvinga honom... :/

    Buff
    Linnsen

    SvaraRadera
  4. Lurvar ser ju ut som Måns, fast gråhårig då. :-)
    Coolt att göra leksaker av ens päls, husse slänger alltid det som blir när han borstat oss.
    Jag (Max) tycker det är skönt, men Måns kan inte ligga stilla så länge.
    Nosbuff

    SvaraRadera
  5. Max och Måns: Jo, mina pälsbollar är jättekul att jaga! I början när jag flyttat hem så lekte jag bara med studsbollar, nu är det bara pälsar, matte säger att jag är en periodare. Jag vet inte vad det är för nåt... :/

    SvaraRadera