onsdag 26 oktober 2011

Matte undrar...

Det är ju så att Lurrvar får njurtorrfoder nu. Den serveras i lillhusses rum, medan Frank och Linnsen har sin mat i köket. Nu är det ju så att Lurrvar gärna äter på allting, inkl den vanliga maten, alltså ställer vi undan den "matte, vi håller på att svälta ihjäl!", som Linnsen här påpekar så finns ju inte deras mat framme utan ibland stänger vi in Lurrvar i lillhusses rum en stund och tar fram de stora katternas mat så att de kan få äta utan att ha en minikatt efter sig som försöker stjäla maten...

Hur gör ni andra som har katter som äter olika mat?

Det är lite krångligt nu känns det som, Lurrvar tycker inte om att vara instängd utan krafsar på dörren som en galning och Linnsen och Frank måste ju få kunna gå och äta när de vill...

2 kommentarer:

  1. Hm, nu är jag ju ensamkatt, så hos oss är det bara jag som slåss om maten :-)
    Ska försöka tänka ut något ändå *grubblar*
    Nu fick jag en idé! Kan ni inte servera middagen samtidigt till alla alltid? Då har ju alla sin portion att pyssla med. Eller stjäl Lurrvar även om han har egen mat att gnaga på?
    Ett alternativ är att busa och leka med Lurrvar medan de äldre äter och på så sätt distrahera honom.
    Annars tror jag att det kanske bli bättre med tiden, när Lurrvar blir lite äldre och lugnare :-)
    Tassklappar

    SvaraRadera
  2. Efter att vi konsulterat veterinären och de sa att det inte gjorde nåt ifall Lurrvar åt lite "vanlig" blötmat till kvällsmat, så äter de så klart kvällsmaten ihop och det går faktiskt bra att sitta alla tre bredvid varandra!

    Det är ju när det gäller torrfodret det blir problem, om Fr o Lis torrfoder står framme går Lurrvar och äter av det och det får han ju inte... Idag har jag helt enkelt lagt lite torrfoder framför dem när jag har tyckt att de börjat se utsvultna ut, men gissa vem som var där och skulle tjuva till sig av Linnsen ?!? :O
    Hopplöst matvrak! ;)

    SvaraRadera