lördag 19 maj 2012

Apparater



Jag har fått en ny apparat! :D

I januari fick jag ju en alldeles egen iMjau av lillhusse när han fick en ajFån av sin husse. Jag har tyckt jamarmycket om min iMjau, men nu var det dags att gå vidare, även en katt måste ju vara måddärn! :)

En av anledningarna till att jag behövde en ny apparat var att lillhusse tjatade så förjamat, det blev repor på skärmen och jag tappade den ibland när jag bar den i munnen och en gång när jag låg på balkongen och bloggade tog jag i lite häftigt när jag tassade ner något och då åkte hela iMjauen i betonggolvet och då såg lillhusse lite otäck ut... Man vill ju inte gärna behöva leva under dödshot! *ryser*

Vi katter förstår ju också att det inte är alltför lätt att försöka skriva med tassarna på en pytteliten skärm och varje gång jag klapprade med klorna på skärmen kom lillhusse springande alldeles hysterisk.
På min egen apparat funderar jag på att sätta ett skärmskydd, man vill ju inte gärna ha repor på skärmen!!  ;) Oops, nu kommer lillhusse jagande, bästa att gömma sig en stund...

...


När jag väl kommit fram till att här behövde måddärniseras tittade jag mycket noggrant igenom vad det fanns för apparater och det stod ganska snart klart att det var en MJAUSUNG jag skulle ha, det hörs ju på namnet.
Nästa steg var att bestämma färg och där jamade jag bestämt till att det skulle vara en rosa precis som mattes tellefån.

Så matte och lillhusse åkte iväg för att köpa min nya apparat och jag funderade allvarligt på att följa med, det är ju trots allt jag som ska ha den, men tanken på att sitta i bur och välja var förnedrande så jag fick förlita mig på mina medhjälpare.

Efter en stund kom de hem med den här lilla vännen:


Min iMjau till vänster och min nya Mjau II till höger!


Visst är den fin!♥

Eftersom min första apparat hette iMjau har jag bestämt mig för att döpa min nya kompis också, den heter nu Mjau II. *sträcker på mig stolt*

Meningen med Mjau II är att jag ska kunna blogga var jag vill, om jag vill sitta ute under ett träd och berätta att det kommer en skällis förbi så kan jag göra det!! Inte för att jag har varit ute på promenad sedan förra sommaren, men OM jag vill gå ut och blogga så gör jag det! ;)



Jag och Mjau II på lillhusses säng.

Här har jag tagit Mjau II med mig ut på balkongen!




Till en början tyckte jag att det var jamarsvårt att förstå mig på den nya apparaten, men nu tycker jag att jag förstår det mesta!





På vägen till affären där matte och lillhusse hämtade Mjau II åkte de förbi djurkyrkogården där vår Lusse (på bild i högerspalten) ligger tillsammans med fler andra älskade katthemskatter.
(bilderna är av usel kvalitet eftersom de är tagna med iMjau, jag kan blixtra mycket bättre bilder med min nya Mjau II)



Porten in i djurriket


Det är så fint där tycker matte, där finns så mycket kärlek till alla djur. En djurkyrkogård är ofta annorlunda än en tvåbeningskyrkogård som tyvärr kan kännas stel och ibland också med gravar som aldrig besöks. På djurkyrkogården planteras mycket blommor på gravarna och det finns ofta kärlekssymboler och vackra små stenar för att göra gravarna för älskade djur fina. För matte har djurkyrkogården blivit som en liten själslig samlingsplats även för andra döda som matte har älskat, hon tror att de känner tankar till dem även om de sänds från en djurkyrkogård.



Vacker grav



När matte och lilhusse kom till Katthemmets gravplats upptäckte de att människor hade stegat rakt över katternas grav... Den kanske inte är så lätt att se, men det är dock en upphöjning och man borde ha ögonen med sig lite bättre på kyrkogården så att man inte kliver på gravarna, de är ju oftast inte så stora.




Ett skoavtryck precis där Lusse ligger... :/



Matte och lillhusse fick lägga sig ner och rätta till jorden och ställa ut de släckta ljuslyktorna igen och förhoppningsvis kommer ett litet staket komma upp runt graven så småningom.




Fin grav med världens minsta gravsten?

13 kommentarer:

  1. Söta Mary17:49

    Vilken fin gård för katterna! jag undrar om Linus ska åka dit.

    Jag har en Kattasung, den ser ut ungefär som din. Men matte använder den mest hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linus skulle nog trivas på en djurkyrkogård, massor av andra djur att leka med! :)

      Dumt att matte stjäl din apparat, den ska ju DU ha att blogga med!

      Nosbuffar

      Radera
  2. Alice18:42

    Matte har en precis likadan Mjau II (fast svart) och hon är jamarnöjd med sin, men den får inte vi låna. *surar* Inte för att vi bloggar men vi vill ju kunna tassa runt hos våra kompisar även om matte inte har tid.
    Ni har verkligen en jamarfin djurkyrkogård! Här finns det ingen sån vad matte vet om.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, har ni också en Mjau II? Jag tycker att ni ska börja blogga med den! :)

      Djurkyrkogården är verkligen jamarfin!

      Nosbuffar

      Radera
  3. Så kul med en MjauII kommer säkert att fungera jättebra. Så fin plats att vila på.Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjau II är jamarkul!
      Och jag får repa den hur mycket jag vill! :D

      Nosbuffar

      Radera
  4. Åh vilken fin apparat du har! MjauII verkar vara en himla bra apparat. Men... Kan man verkligen resa till månen med den?

    Vad fint det är ordnat på djurkyrkogården! Det är skönt att ha något ställe där man kan koppla bort att och bara låta tankarna flyga iväg. Ja, vi katter är ju redan superbäst på det, men människor verkar behöva hjälp med sådant.

    Vad häftigt... sitta ute och blogga om att där kommer det en skällis. Oj!!! Du kan ju vara uppkopplad pricksis överallt nu!! Imponerad!!
    nosgos å lördagsgottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa *nickar* man kan resa till månen med den. Det enda som fånen inte verkar göra är att hälla upp kattmat och DET är ju en riktig miss! :(

      Matte jamar nåt om att det snart är dags för mig att gå ut och blogga, men lillhusse är kraftigt emot det efter förra gången...

      Nosbuffar

      Radera
  5. Mjau, där ligger en kompis till oss har matte berättat, fast det är bara jag/Mimmi som träffat den missen. En av mattes katter.
    Matte var dit för ngn dag sedan och planterade nya blommor på missens grav, så jamars fint det blev.

    Tass tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint med nyplanterade blommor på graven! :)

      Nosbuffar

      Radera
  6. Jisses vilken fin ny fån du fått Linnsen !
    Här ska vi visst vänta på att nåt abonnemang går ut innan vi byter fån.
    Matte säger att vi oxå ska ha en större som det är lättare att blogga ifrån än den lilla minisen som vi har nu.
    Vilken fin kyrkogård din matte o lillhusse varit på , ja förutom att nån stegat rätt över en grav då förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med abbånnemang verkar konstigt. Vem är det?

      Djurkyrkogården är alldeles underjam och det var så vackert på alla änglakatters dag i höstas... *snyftar lite*

      Nosbuffar

      Radera
  7. Mycket trevlig blogg. Jag hälsar hjärtligt den polska :)

    SvaraRadera