lördag 10 december 2011

Måste bara börja

 med att jama att jag kuurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrar er alla mina fina bloggvänner! I förra inlägget fanns ju inte så mycket att kattentera och ändå hade ni jamat ihop hela åtta kattentarer! Ni är alldeles underjama och jag är så glad att ni finns!


Som svar till Max och Måns som frågade om vi var sjuka eftersom jag inte hade nåt att jama om, så ja kanske lite då! ;) Det kan nog bli tal om att ni ringer efter en sån där kattbulans...

Matte ville att jag skulle jama en fundering från henne som ni kan jama vad ni tror om. Det är så att matte har ganska länge varit depriderad. Hon säger att det som räddar henne är att hon har oss, lillhusse och sin humor kvar (dock är den ibland svår att gräva fram). Matte tycker att livet är ganska trist eftersom hon inte har nåt jobb och sånt där. Hon är också en sån där tvåbening som tänker mycket och ganska ofta gör hon det FÖR mycket. En av sakerna hon har funderat (för) mycket på är om HON kanske inte är bra för OSS! Hon funderar på om hon kanske gör oss depriderade också... Hon tycker att hon får bevis för det om vi sover hela dagarna och när jag inte leker så mycket längre och nu har till och med Dummvar sovit sig igenom de senaste dagarna... Hon tänker att kanske skulle vi ha det bättre hos nån annan tvåbening som är gladare?

Matte har pratat med sin bästa kompis, människostickisen som inte kunde komma och hälsa på i helgen, och hon är en rasande klok tvåbening (HON skulle säkert kunna lära sig jamiska för hon är intresserad av allt!). Hon säger så här om mattes fundering: "I varje människa/djur finns en inneboende kraft, annars skulle djur-/människosläktet inte ha överlevt". Och det tänker matte att det stämmer nog.

Nu ska jag jama om nåt annat, som ni såg på en av bilderna i förra inlägget så har Frank en nalle! Han fick den i present när matte och lillhusse hade varit i London och den heter därför Lalle. Visst är de söta tillsammans! Lalle och Frank har nästan samma pälsfärg och han brukar ligga i fåtöljen bredvid Frank när han sover. Jag är inte helt säker på om Frank gillade sin present dock, för ganska ofta ligger Lalle nedanför fåtöljen... ;)


Frank och Lalle


Matte tyckte att vi sov hela dagen igår och det gjorde vi ju i och för sig, sen trodde hon att vi sov hela natten när hon sov också, men när hon vaknade var ljusstaken i fönstret vält så uppenbarligen har vi varit uppe nån gång! ;) Idag har vi sovit på den varma fönsterbänken och matte la sig i soffan för att titta på något TV-program där hon jamade nåt om vackra klänningar och nåt om en stor mage, men de höll så tråkiga tal att matte faktiskt somnade ifrån det... Jag väckte henne abrupt med två elegant lagda spyor på soffbordsduken! ;)

9 kommentarer:

  1. Ni har den bästaste matte!
    Alla mår lite sämre ibland, vår matte med.
    Hon är säkert jätteglad över att ha er som sällskap.
    Att vi katter sover 16-18 timmar om dagen är vanligt, speciellt om vi är lite äldre Gäääsp...

    =^.^=

    Nosbuff å en kram till er matte från vår

    SvaraRadera
  2. Anonym21:24

    Klart att matte är bra för er, precis som ni är bra för matte! Vädret gör att man blir trött och sömning, så det är inte konstigt att ni sover allihop, och tv:n är bättre än vilket sömnpiller som helst. Ta hand om varandra nu och ha en skön söndag. / Smulan W och hennes matte

    SvaraRadera
  3. Visst är er 2-bening bra för er precis som ni är för henne !!
    Jag har sovit precis HELA dagen idag så nu är jag pigg o glad som en kexchoklad = BUSA HELA NATTEN :)

    SvaraRadera
  4. Alice22:59

    Jamar som de andra, det är klart att ni är bra för varandra! Vi katter tycker om att sova och ligga och ha det mysigt, allra helst den här årstiden. Passa på att utöva lite kurrterapi och tasshealing på matte så kommer hon säkert må bättre.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  5. Det är svårt att vara deprimerad, för man tappar förmågan att tänka klart och får liksom "tunnelsyn", vilket gör det jobbigt att ta till sig positiva saker som andra säger till en. Därför är just katter så fantastiska "mediciner", för de finns där oavsett hur man mår och älskar en precis som man är... faktum är att jag skaffade Aragorn och Imma just som antidepressionsmedicin den där gången för 13 år sedan, och de har tagit oerhört väl tass om mig sedan dess. Nu finns tyvärr inte Aragorn längre, men Imma fortsätter att vara det viktigaste i livet för mig och min alldeles speciella terapeut... hon anpassar sig till min livsstil, och jag tror att det är vad din matte upplever med er nu: att ni sover mycket beror nog på att hon inte är så aktiv själv? Men ni finns där, och håller er hela tiden i hennes närhet... det är det som räknas.

    Nospuss till er katter och en tröstkram till matte från sr. Carina, klosterkatternas tjänarinna.

    SvaraRadera
  6. Klart att ni är rätt för matte!! Tänk att hon ens fundilerar på det, vi ser ju att ni mår jättebra. Vi sover jättemycket vi också nu när det är så himskans mörkt.Ta tass om matte och lillhusse.Nosbuff

    SvaraRadera
  7. Förstår att det kan kännas tungt men prinsessan & hennes hov lider ingen nöd, det är jag övertygad om. Vi katter gillar ju lugn och ro.

    SvaraRadera
  8. Så jobbigt för matte att gå med dystra tankar. Men hur hon kan tro att hon inte skulle vara bra för er... det där får hon slå ur hågen! Min matte kan också tycka att jag slappar lite väl mycket, men då svarar jag bara att det är det vi katter vill, det är det vårt liv går ut på! Och mat förstås :-)
    Håller tassarna för att matte kommer ur svackan och att hon får ett jobb. *Viskar*: Sån tur att vi katter slipper jobba!
    Många kramar och tassklappar från matte och mig!

    SvaraRadera
  9. (Läser ifatt...) ;-)

    Vi gör inte mycket mer än slappar heller nu för tiden. Och det är ju det som vi katter är bäst på.

    SvaraRadera