torsdag 23 februari 2012

Regnigt

Idag har varit en trist regndag!

Men jag har gosat med lillhusse och det var mysigt!




Visst ser jag nöjd ut! :)

Matte har tvångsgosat med Lurrvar, det låter värre än det var, han kurrade under tiden han satt i mattes knä medan han försökte att smita, men det hade han inget för!  ;)


Kurrvar ;)


Sedan har matte en fråga: Hur har ni andra katter det med ögonen? Bra, svarar ni så klart! ;)

Men får ni också svart klet i ögonen? Frank får nämligen klet i ögonen, om matte inte tar bort det varje dag blir det stora hårda svarta "skalbaggar" som ser otrevliga ut och säkert känns otrevliga också.
Ögonen ser i övrigt bra ut och mattes väninna som är tvåbeningsstickis säger att det inte verkar vara något fel på dem, inga infektioner. Förra våren när Frank hade öroninflammasation fick han medusin och då försvann kletet i ögonen också! Men när sedan matte och lillhusse rymde till Italien tog inte kattvakten bort kletet och efter det var allt som vanligt igen med klet varje dag... :/


Frank med de dagliga "skalbaggarna" i ögonen... :/
På bilden är det dagens andra omgång, matte har redan petat Franks ögon en gång idag...


Grejen är att Frank katturligtvis inte tycker om att bli petad i ögonen varje dag, vem skulle göra det? så matte undrar om ni har några andra ideéer?


Sedan måste jag tala om något dumt också!  :(
Nu på kvällen när matte hade jamaront i huvudet ringde mattes husse (Katthataren) och ville ge matte och hennes kullsyster massor massor av skällislappar för att de ska kunna åka på semester i sommar, matte blev så klart jamarglad och huvudvärken försvann all världens väg, men hur kan man bara göra så????

Locka bort tvåbeningarna från dess katter??

När matte tänker efter känner hon att hon inte vill resa ifrån oss, men näst efter lillhusse och oss är resa det bästa matte vet och hon blir så glad av det och dessutom känner hon livsglädje i kroppen och det gör hon inte så ofta... Dessvärre har vi ingen kattvakt längre för släkten är ju just inga kattvåbeningar, utom möjligtvis mattes matte, men hon diskattifierade sig redan förra året när hon sa att det räckte med att komma en gång om dagen och ge oss mat och gos... :( Det gick inte matte med på så klart!
Men alltihop är ju egentligen lyxproblem säger matte!

4 kommentarer:

  1. Alice21:40

    Mattes förra katt Oscar hade precis likadant med ögonen och Wilma har också men inte lika mycket. Matte har frågat vettisen och han sa att det är väldigt vanligt och berodde på trånga tårkanaler och att det var inget farligt alls.
    Hoppas det löser sig med kattvakt för vi tycker er matte skall åka! Blir hon glad och får livslust så är det värt mycket och hon kommer ju hem till er igen.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  2. Imma får ständigt grums i ögonen, som samlas i de inre ögonvrårna så där som det ser ut på Frank. Jag brukar pilla bort dem då och då och tror inte att det handlar om annat än att ögonen rensar ur sig sådant som fastnat i ögonfransarna, eftersom ögonen är klara och ser fina ut. Så jag tror inte att du behöver vara orolig, och inte heller behöver du ta bort grumset varje dag. Tror dessutom att katten själv ofta kan få bort det där genom att gnida med tassen över ögat... har du aldrig sett Frank göra det?

    När man har fler katter, brukar det vara knepigt med kattvakt... men du, har du frågat Miriam? Hon skulle kanske ha tid att ta hand om dina pälsklingar medan du är borta, och då skulle du vara trygg med att en verklig kattmänniska fanns där som vice matte. För nog behöver du en resa, du kommer förmodligen inte iväg särskilt ofta, eller hur?

    Kram från sr. Carina, klosterkatternas matte.

    PS. Tvångsgosande sysslas det med här också! Det är ju inte alltid som mattarna och katterna vill gosa samtidigt... hihi! DS.

    SvaraRadera
  3. Mys med lillhusse gos! Vi har också klet i ögonen ibland så vi tror det är ganska vanligt. Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Sambo22:08

    Jag har också en massa klet i ögonvrårna. Ett par gånger om dagen sitter jag i mattes knä i badrummet och så baddar och tvättar hon mina ögon med en ljummen, fuktigt bomullsplätt. Jag tycker det är SÅ skönt. Nästan som när min mamma tvättade mig när jag var liten. Spinner och njuter gör jag, och så somnar jag i hennes knä - och där sitter matte....

    SvaraRadera