lördag 26 november 2011

Skön lördag

Idag sov matte och lillhusse jättelänge, till sist väckte jag matte med ett perfekt hopp upp rakt på hennes mage! Matte blev jätteglad, det är säkert! Hon säger att jag är en periodare, jag vet inte vad hon menar med det, men jag vet att när jag flyttade hem hit då lekte jag bara med bollar, sen slutade jag med det och lekte bara med pinnar, ni vet andra änden på lekpinnar med fjädrar och sånt trist på, själva pinnen är mycket roligare att jaga. Sen slutade jag med det och nu leker jag med mina egna pälsar! På samma sätt är jag med goset, ibland sitter jag varje dag i mattes knä när hon håller på vid datorn, ibland gör jag det inte. I perioder har jag kommit och lagt mig på matte i sängen och gosat, det tycker hon är jättemysigt, men nu har jag inte gjort det på ett tag. Idag tyckte jag dock att matte behövde väckas och hoppade alltså upp på matte och gosade lite, men sen kunde jag ju liksom inte lägga mig nånstans eftersom lillfjanten har ockuperat platsen längst ner i mattes säng.



När jag hade gosat lite med matte gosade och nosbuffade jag med Frank, så mycket att matte muttrade nåt som lät som "get a room", jag vet inte alls vad det betyder, men jag tyckte allt att matte såg avundsjuk ut! Dock är ju min Frank en riktig tråkmåns ibland, han är inte det minsta romantisk! När vi ligger där och gosar som bäst reser han sig bara upp och lägger sig i andra änden av sängen... Trist typ!


Men... vi gosade ju!

Ganska snart blev Frank på mycket gott humör för matte lade sig och gosade med honom och fast hon just hade sovit jättelänge så lurade hon till där en liten stund. Gissa vem som då passade på?! Jo, bitande Frank såg så klart att gyllene tillfälle att ta ett litet smakprov på mattes finger så att hon vaknade till! Fast idag blev inte matte arg och det blev verkligen inte Frank heller, han blev på så gott humör att han kvittrade!! :D

Jag vet inte om ni har upplevt det med era katter, men Frank kvittrar!! När han är på jättegott humör har han, utöver det vanliga kurret, ett speciellt kurr som låter som fågelkvitter! Matte har aldrig lyckats fånga det med blixtapparaten eftersom Frank har slutat kvittra om matte någon gång har rest sig upp för att hämta den för att föreviga det. Vi känner till det från flera håll, den stora underbara orangea katten Mezzo på katthemmet kvittrade vid speciella tillfällen, den orangea grannkatten Tiger kvittrar och sannolikheten att Stationskatternas orangea misse också kvittrar är stor eftersom han ibland går under namnet "Kvittermissen"!
I vilket fall som helst, när Frank hade passat på att bita matte i fingret idag blev han så glad att han både kurrade och kvittrade samtidigt och matte hade inte hjärta att bli arg på honom då... ;)


Hoppsan, råkade jag bitas matte? Det var verkligen inte meningen... ;)

 Lurrvar har hittat en ny leksak, andras svansar! Igår satt Frank på mattan och rörde lite lojt på svansen. Lurrvar satt bakom och insåg att en levande leksak låg framför honom! Han började genast att fånga svansstumpen och matte och lillhusse tyckte det såg jättegulligt ut! Frank hade stort tålamod med lillfjanten och satt kvar och lät honom leka. Idag försökte han göra samma sak med min svans, men jag vände mig raskt om och spände blicken i honom. Matte kom dessutom på mig med att fräsa åt honom just...



Jag ville ju bara leka lite... :/


8 kommentarer:

  1. Visst kan många missar kvittra, fast det är randiga Rasmus hos Stationskatterna som ibland kallas för Kvittermissen inte röda Findus, han kallas för Kapten Rödskägg.
    Andras svansar ÄR skojsiga att leka med, om man nu får. Smulan (12år) jagar ibland sin egen fortfarande ibland *viskar jättetyst*.

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Spännande med fler missar som kvittrar! Rasmus hälsar så gott till kvittermissen Frank. Sedan var det lite skoj det där med att det är röda (orange) katter som kvittrar. Någon av kissarna Skorpan eller Skrutten (andra bloggvänner) kvittrar, och de är också röda. Matte kommer nog att sitta och tjuvlyssna på Findus nu, ifall han skulle öppna näbben.... eh, nosen. Kurr och burr.

    SvaraRadera
  3. Kvittar? Som en fjäderkotlett? *fniss*
    Ok att vi kurrar olika Måns och jag, men kvittrar... det gör vi inte. :-)
    Kul att hitta nya leksaker med, sedan kanske inte de andra gillar att just deras svansar blir "leksaker".

    SvaraRadera
  4. Smart drag att börja kvittra när man bitit nån, så de glömmer bort att vara arga!

    SvaraRadera
  5. Mysigt att väcka matte sådär och få lite gos. Ni är så fina allihop på bilderna. Nosbuff

    SvaraRadera
  6. Smulan och Amanda:
    Oops, vi har alltid antagit att det är Findus som är Kvittermissen eftersom mattes egen undersökning har visat henne att just röda katter "kvittrar". Jag börjar inse att det där med att jaga svans kanske är kul, fast jag tänker i såfall jaga Lurrvars!! ;)
    Nosbuff

    Stationskatterna:
    Mattes teori om röda kvittrande katter visade sig ju inte stämma om det är Rasmus som kvittrar hemma hos er! ;) Men vi tycker absolut att du ska lyssna lite extra på Findus och förr eller senare kommer det ett kvitter när livet är extra bra!! ;)
    Skrutten eller Skorpan alltså, hmm, ännu en röd misse, nästan så det kräver en egen undersökning detta! :D
    LÖrdagsbuff

    Max och Måns:
    Jag vet att det låter lustigt, men det låter "kvrp kvrp" i ljus ton, ungefär...
    Asch, Lurrvar får leka med svansar så länge det inte är min!!

    Kattson:
    Visst var Frank smart! Där slapp han en arg matte! ;)

    Dui och Deco:
    Det är jättemysigt att ligga och kurra på matte, jag ska nog börja en sån period igen tror jag! Vi tackar för berömmet! :D
    Lördagsbuff

    SvaraRadera
  7. Jo, Skorpan är röd och kvittrar han också. Rasmus kanske är undantaget som bekräftar reglen?? :)

    SvaraRadera
  8. Skrutten och Skorpan:
    Så spännande med ännu en röd kvitterkatt!
    Rasmus måste helt klart vara ett undantag... ;) Fast lika söt ändå! ♥

    SvaraRadera