fredag 4 november 2011

Kattistisk undersökning

Ni vet katten Madeleine från Södertälje Katthem som nu äntligen har fått ett eget hem med tvåbeningar och kattkompis, vilket är alldeles fantastiskt, hon gjorde ju en kattistisk undersökning och håller på att doktorera i gosvetenskap.

Jag har kommit fram till att jag också vill doktorera, det låter festligt att lägga till till mina övriga titlar, modell på Catwalken, spion på FBI (Feline Bureau of Investigation) och dessutom prinsessa på Trivselskaparna Kurr AB, vilket egentligen är mitt allra viktigaste jobb. Ämnet som jag ska doktorera i är "Katters doft".

Det är nämligen så att mina tvåbeningar tycker om att nosa på oss katter och när de har gjort det har de konstaterat att Frank och jag (och nu också Lurrvar) luktar olika. Detta trots att Frank och jag hela livet har ätit samma mat, gått på samma lådor med samma sand i (nja, de byter den ibland  ;) och ligger i samma soffor och påslakan här hemma. Matte säger att tvåbeningar luktar ju också olika, men i det här fallet konstaterar både lillhusse, matte och husse att Frank luktar katt medan jag luktar... parfym?

Säg inte det här till mina tvåbeningar, jag vill ju att de ska tro att jag luktar så här gott av mig själv, men jag använder den nya parfymen Purr från Kitty Purry, en mycket berömd katt, säkert känner ni till henne...



Om ni kommer ihåg det så har ju husse tre andra katter nu, Strindberg som är svart med vit hals, Frida som är kolsvart och Siri som är brunsvart. Efter att husse har luktat på dem konstaterar han att Strindis och Frida luktar på sina sätt, men Siri, som då är brunaktig som jag, luktar också parfym! Tvåbeningarna vet ju inte att vi är kompisar och att jag har tipsat henne om parfymen Purr...  ;)

Nu till den kattistiska undersökningen: eftersom jag, enligt den nya räknaren, verkar ha ca 30 kattsonligheter som läser på bloggen varje dag så har jag ju ett utsökt underlag för min undersökning och kan alltså doktorera i det här när jag har sammanställt era svar.




Frågorna som behöver besvaras är dessa:

1. Hur många katter finns i hemmet?
2. Luktar katterna olika?
3. Besvaras om man vill, beskriv lukterna!

Det var ju inte så svåra frågor, eller hur?! Så säg till era tvåbeningar att stoppa ner nosarna i er päls och dra ett djupt andetag! Analysera dofterna och gå sedan in på bloggen och jama in svaren!
Det piffiga med kattälskare är ju att de ofta har flera katter, ex. Klosterkatterna är ju perfekta att ha med i en kattistisk undersökning eftersom de är hela 7 katter hemma *vinkar med tassen till Imma och gänget*, det gör ju min undersökning ännu mer hållbar!

HKH Prinsessan Linnsen - blivande doktor i Katters doft






10 kommentarer:

  1. Men klart jag hjälper dig i din undersökning så du kan bli Doftdoktor.
    Så här ser det ut hos oss
    3 Flickor alla Sköldpaddor. Bara Signe luktar parfym(och hon snor den INTE av mig sånt är förbjudet här)
    4 Pojkar Polarn luktar gräs och jord, Sören luktar högfärd och Snurrebuss luktade infektion i alla fall i förra veckan efter Sörens slagsmål tidigare med honom. Resten av gänget är doftfria utom när de har lådlukten med sig.
    Nalle

    SvaraRadera
  2. Hm, nu skall vi se... jag vet inte om jag kan svara så bra, men jag försöker så gott jag kan!

    1. Vi har sju katter i klostret: Imma (blåsköldpadd), Philemon (svarvit van), Sixten och Jenny (svartvita), Assar (blå spotted), Majsan (bruntigrerad och vit) samt Rafael (bruntabby och vit).

    2.Ja, alla katterna har sin egen lukt.

    3. Det är här det blir knepigt... det är en blandning av värme, gräs, frisk luft, friskt vatten... usch, så svårt!

    Nospuss från sr. Carina, klosterkatternas tjänarinna.

    SvaraRadera
  3. 1. Vi är ju två stycken.
    2. Beror på vad vi gjort under dagen.
    Allra oftast luktar vi gräs, för det är där vi legat. Men ibland luktar vi vatten med. Från Stora vattnet. Koskit har hänt en gång, på Måns.*fniss*
    Brandrök en gång. Motorolja en gång.
    Men oftast luktar vi nog bara rent friskt, framför allt om det blåst mycket.
    3. Se punkt 2

    Nosbuff

    Sedan jamar husse att det är skillnad VAR på oss han luktar, förstår inte alls vad han menar med det...

    SvaraRadera
  4. Alice21:55

    Det där var inte så lätt... Här bor jag, Alice en vacker vit sköldpadda och Wilma är en bruntigrerad söt sköldpadda med vitt på tassar och mage. Sen har vi småbrorsorna, Mårrgan som är svart och vit och sist men inte minst Bosse som är rödtigre med vitt.
    Vi luktar "katt" allihopa säger matte utom Bosse som nästan alltid luktar en blanding av tvål/sköljmedel/parfym-liknande. Hon säger att hon inte kan beskriva lukten och att hon aldrig känt den på någon annan katt förut. Vi ligger ju dessutom och sover på samma kläder och säng allihopa.
    Det skall bli jamarspinnande att få höra dina slutsatser i undersökningen!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  5. Jag är ju ensamkatt men matte säger att jag luktar jamargott. Tyvärr är det de enda upplysningar jag kan bidra med. Men jag försökte i alla fall :-)
    Myshelg på er alla!
    Tassklappar

    SvaraRadera
  6. Anonym11:33

    6 herrkatter. Melker och Julius är rödvita och långhåriga, Nisse är rödvit och korthårig.
    Bruno är bruntabby och vit och långhårig. Göte Ek är svartvit korthår och Totte är svartbrun tabby och vit.
    Chefen Melker som är 14,5 år han tycker bäst om de andra röda katterna. Antagligen tycker han de har en fin färg !! eller luktar de på ett speciellt sätt.
    Totte som springer ute luktar friskt och gräs.
    Bruno luktar bebis, Melker luktar just nu som att han behöver ett bad och det ska han få idag.
    Nisse vill bara lukta på matte hela tiden.
    Han gillar mitt hårspray från Lóreal.
    Julius luktar friskt och Göte Ek katt.

    SvaraRadera
  7. Anonym18:14

    Hm, jag antar att Tindra luktar mer tjej och jag mer kille. *funderar*
    Vi ser fram emot din examen i detta ämne.

    SvaraRadera
  8. Men ett så spännande ämne att doktorera i! Tyvärr kanske inte vår matte är till så stor hjälp, för luktsinnet är ganska dåligt. :) Men vi försöker...

    1. Vi är tre stiliga kattpojkar.
    2. Matte tycker nog att vi luktar likadant.
    3. Ehum... ingen särskild doft, fast där kanske det dåliga luktsinnet kommer in.

    Kurr och burr.

    SvaraRadera
  9. Mina svar är =
    1. Jag är ensam katt i hushållet.
    2. Eftersom jag ju är ensamkatt så har min matte ingen att jämföra med :(
    3. Enligt matte så luktar jag som en sommaräng :)
    Med andra ord GOTT !!
    Lycka till med din doktorsavhandling !!!

    SvaraRadera
  10. Men vilka intressanta svar!!! Det här ska bli mycket intressant att forska kring och sammanställa! :)

    SvaraRadera