tisdag 6 december 2011

Kattens världsherravälde

Matte kom just hem och var så glad att hon nästan grät en smula!
Dels när hon skjutsade lillhusse till sin scoutavslutning så såg de båda en katt på vägen och matte körde INTE på den!!! Det gjorde matte jättelycklig! På tillbakavägen tutade hon där hon hade sett den och hade helljuset på så att katten inte skulle vilja gå upp på vägen igen och den höll sig undan!

När matte körde vidare, för det här är ett ställe där mina tvåbeningar inte är så ofta och när de väl är det så har vägen byggts om och nu såg matte en skylt som det stod "INGENTING" på. Hur ska man då veta vart man ska?? Eller hette kanske platsen "INGENTING"?? Matte vet inte, men blev full i skratt och önskade att hon haft kameran med sig!

Sist, och nästan störst, så skrev jag ju en dag att matte och lillhusse skulle få sälja hela kohagen på plocket  för att de köpt den största säcken kattmat till oss, och idag har matte fått hela sin skidutrustning, som var 15 år gammal, såld för 750 kronor! Och då var en av stavarna av också!!!  ;) För matte, precis som många andra av mina kattbloggkompisars tvåbeningar, har dåligt med pengar och då är minsta slant fan-katt-isk!


NU ska jag jama det där som jag låg och tänkte på när jag botade matte från huvudvärken tidigare idag och igår: nämligen katters förträfflighet! :D

Det är ju sällan man hör ord som hyllar skällisar, det enda ord jag kan komma på är "hundring" och matte säger att de är mycket bra att ha. Men vi katter hyllas över hela världen med städer och länder. Jag ska ge er några exempel:

Kattalonien - så klart en jamartrevlig plats i Spanien!
Tassmanien - en hel ö som är döpt efter våra tassar!
Kurrdistan - säkerligen ett mycket bra ställe eftersom det är döpt efter vår mysigaste egenskap!
Kattzakstan - det låter ju också som ett trevligt land!
Pälsistan - det har jag inte sett på kartan, men eftersom det finns så
många "-istan" finns säkert det också! ;)

Kattlanten - vi tycker ju inte om att bada, men även vatten döper man efter katten!
Kattegatt - i vårt eget land erkänns katten också som det viktigaste djuret!

Tass - en stad i Ungern, nästa resmål för matte och lillhusse?
Katthammarsvik - en trevlig ort full av katter tror jag!
Kattvik - ännu en trevlig ort full av katter
Amerikatt - ett stort land fullt av både stora och små katter
Tassadena - en stad i det stora landet

Sen har vi andra saker som de har döpt efter egenskaper som vi katter har eller helt enkelt hållit fast vid ordet "katt", exempelvis:

Schrödingers Katt - alldeles för kattplicerat för mig, men när jag läser om det känner jag hur pälsen reser sig! *morrr fräääääääääääääääs*  :(





Kattematik - också nåt som är kattplicerat och då tar de till ordet katt för att göra det trevligare!
Kattratmeter - det använder man när man räknar enligt lillhusse.

Spinning - en hel hög med katter som kurrar ihop, men tvåbeningarna använder det om när de tränar med stålhäst
Lemon kurr - nåt som tvåbeningarna äter och tycker är gott och då är det ju ett positivt ord  :D



Kurriculum Vitae KV - nåt som används om tvåbeningar vill ha arbete
ITAR-TASS - en viktig informationsbyrå i ett stort land


Där ser man vad viktig katten är för jordens befolkning! Tvåbeningarna själva kanske inte har lagt ihop alla de här orden, men när man ser dem ihop förstår man ju kattens världsherravälde!  :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar