måndag 12 december 2011

Usch, det har varit

 en jobbig helg, men igår kom iallafall lillhusse hem igen. Det blev vi alla glada av och lillhusse själv var också jätteglad, han hade gjort massor av skojsiga saker.

Men idag är det tråkigt igen... Matte hittade just en ny bajshög i duschen. Jag tror att hon misstänker mig igen och hon tycker att hon har bevis i och med att jag var på väg ut från badrummet... :/

Den här gången var lådorna rensade så nu funderar matte igen... Hon ska testa med att diska dem ordentligt och se om det hjälper annars kanske det är så att Lurrvar måste börja titta efter en ny familj säger hon. Matte tror att han kan vara en orsak, för det är mycket som har blivit annorlunda sedan han kom hit, förutom att han jagar mig överallt, så vårat lekrum (garderoben, mattes kattentar) till exempel, där får vi inte vara speciellt ofta nu eftersom dörren är stängd dit efter att Lurrvar gömde sig där och kissade. Jag ÄLSKAR att vara på balkongen och att gå ut dit är det första jag gör varje morgon när matte lägger ut kudden. Men balkongdörren är heller inte öppen hur som helst eftersom lillfjanten är så liten att han faktiskt kan pressa sig emellan golvet och balkongväggen... Dessutom har han klättrat på nätet och det gör matte nervös.




Nej, matte vet ingenting... Men nu är hennes huvud lite bättre iallafall. Smulans matte föreslog i en kattentar att matte kanske skulle behöva gå till vettisen med sitt huvud. Matte hälsar och tackar stort för omtanken, men det är så att hon har spänningshuvudvärk och den har blivit mycket bättre sedan hon skilde sig (förlåt husse!), men i perioder kommer den tillbaka och är jobbig. Den här veckan ska det tas ett beslut om mattes framtid och då ser hon framför sig hur vi och prinsesstornet ska få bo i Vasatunneln och tigga hos alla cyklister som åker förbi, eller så säger lillhusse att vi kan bo hos mattes husse (katthataren) och då kommer huvudvärken igen och matte får gå och lägga sig!  ;)
Förhoppningsvis är det inte riktigt så illa, men det ger i allafall matte huvudvärk.

Lurrvar och Frank har brottats mycket i helgen och de biter varandra i nacken och halsen, är det normalt, ni katter som brottas?

Jag har dåligt kattvete för jag har inte fått jama svar på kattentarerna de senaste dagarna. Telekattin har inte funkat med mattes huvud utan jag har fått JAMA allting som jag har velat få nerskrivet till henne och ni kan tänka er hur huvudet har sett ut efter det "mjao mju maommjaumji mju mjimjauo jammjau osv"! ;)
Då, efter att jag har jamat ett inlägg, när jag har velat svara på kattentarerna har matte bara stängt ner sidan och lagt sig med en vetekudde på huvudet, fräckt tycker jag!

Oooops, nu kommer Dummvar jagandes, bäst att ta skydd!

10 kommentarer:

  1. Anonym14:21

    Stackars matte. Nu vet vi varför du inte kan svara på kattentarerna. Ni får ge extra mycket kärlek nu när det behövs.

    SvaraRadera
  2. Tråkigt, men spänningshuvudvärk får man lätt om matte har problem. Vi håller tummar och tassar att allt löser sig till det bästa snart.

    Lurrvar övar sig nog på att göra kattungar, fast han har inte riktigt klart för sig det där med flickor och pojkar än... Frank får ge honom lektioner om blommor och bin eller så får matte ta honom till vettisen, hur gammal är han? Är han över ett halvt år kan han börja bli könsmogen och STOR pojke ;-)

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Matte har också spänningshuvudvärk så hon vet hur du har det. Måtte det bli ett bra besked! Och även om spänningshuvudvärken inte ger med sig på en gång så lider man mindre av den när bekymren lättar, tycker matte. Det är som om man får styrka att ta smärtan då.
    Så tråkigt med Lurrvar, håller tummar och tassar att han lugnar ner sig.
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera
  4. Hej, matte!

    Jag håller med Hjulia, Lurrvar är ung och testar det fertila hankattsbeteendet. Det går över, och så länge inte blodvite uppstår behöver du aldrig vara rädd för katternas lek. Det ser våldsamt ut, men är sällan på allvar...

    Tycker inte heller att du skall gripas av panik över bajshögarna. Också det är en övergångsgrej - Imma gör likadant här hemma och det gjorde hon när Conny var ny i reviret med, så jag vet att det går över när katterna inser att de måste stå ut med varandra. Sätt någonting över stället där bajset hamnat, t.ex. en extra kattlåda. Stör Lurrvar Linnsen när hon skall uträtta sina behov? Så gör Philemon med Imma, och det har vi löst genom att ställa kattlådan på ett ställe där hon får vara ifred för honom.

    Lycka till! önskar sr. Carina, klosterkatternas matte.

    SvaraRadera
  5. Alice20:48

    Jag jamar som de andra, bajsproblemet är troligtvis övergående så avvakta du. Precis som klosterkatternas matte jamar, prova ställ en låda i duschen eller en som står helt avskilt. Wilma här blev också stressad i början när småkillarna flyttade in för de störde henne ofta på lådan, men det har gått över helt nu.
    Både jag och Wilma brottas på det sättet och även jag och småbrorsorna och de med varandra. Det är jamarskoj att busbrottas! Det kanske ser lite våldsamt ut, men du ser direkt om det skulle bli allvar och då räcker det ofta att hojta till åt dem så att de särar på varandra och låt dem lugna sig en stund på varsitt håll så skall du se att de är sams igen. Ungefär som när barn leker och det plötsligt blir allvar ibland men att de sen är sams en stund senare.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  6. Sippo:
    Ja, matte tycker det är jobbigt nu, och jag läste på min Catbook att din husse inte riktigt orkade heller idag... Det är bara för oss att kurra på! Och nu försöker jag komma ikapp med kattentarerna! Jag tassar själv på tangentbordet :)

    Smulan och Amanda:
    Spänningshuvudvärk är ett otyg hälsar matte! :( Inga tabletter hjälper just utan det är "bara att slappna av", vem kan göra det när det känns som att man har en atombomb i huvudet??
    Ang Lurrvars katterering, se inlägget efter det här!

    Gunilla och Frasse:
    Jag hoppas att din matte precis som min har en riktigt varm och skön vetekudde, det är det enda som lindrar mattes huvudvärk. De finns på Clas Ohlsson.
    Eftersom Lurrvar redan är kattererad tror jag att han är som han är... Jag får nog vänja mig... :/
    Kram och buff

    Sr Carina och Alice
    Matte tycker att det är lite otäckt när katterna biter varandra i halsarna, men hon antar att så länge ingen av dem morrar eller skriker är de ok?
    Tyvärr så försöker Lurrvar leka med min svans när jag ska gå på lådan, han är även efter Frank som att han aldrig har sett en katt gå på lådan... Var har ni ställt lådan då?
    Nosbuffar och kramar

    SvaraRadera
  7. Alice22:29

    Vi har 3 st i varsitt hörn av badrummet, 2 st öppna och en inbyggd med lucka så att de får mer avskiljdhet om de vill. I början passade matte på dem så ofta hon kunde och "fyade" på den som inte lät någon annan gå på lådan ifred och lyfte bort bråkstaken. Det har faktiskt hjälpt men det tog lite tid. Matte är stenhård på att vi katter skall få vara ifred när vi äter och går på lådan, sen är det inte alltid hon ser allt som händer men det är en annan tass... :)
    Matte skickar över en styrkekram för hon vet ju också hur det är att bara vilja det bästa för sina pälsklingar och vilken oro det ger om man ser att nån av dem inte mår sitt bästa.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  8. Alice:
    Vi har tre i badrummet och en lite mindre ståendes ute i hallen. Sen vi ställde dit den när Lurrvar kom försöker Frank alltid krångla ner sig i den, han får stå med halva kroppen utanför, men gå på den ska han!! :D
    Matte och lillhusse brukar få jaga Lurrvar runt för han SKA vara med om nån är på kattlådan... Jag förstår inte varför... Dumkatt!
    Matte tackar varmt för styrkekramen, den behövs efter att hon föll ihop i en hög och grät idag... Lillhusse fick försöka få ordning på henne. Vi ska se om vi kan få tag i en feliway till nu.
    Nosbuff

    SvaraRadera
  9. Eftersom alla andra jamat om skitsaker, jamar vi om slagsmål! :-)
    Frågan är egentligen om det blir några sår i halsen/nacken?
    Blir det inte det, så är det lugnt.

    För när vi brottas blir det ytterst sällan några sår av det. På sistone har vi båda haft sår PÅ våra huvuden, och om det kommer från fight eller något annat vet husse inte.
    När Max bråkade med grannkatten Sigge, fick han bett i benen, och man kunde kanske se något litet sår någon annanstans. Men det var riktiga slagsmål, och inge larv som vi gör när vi bråkar.

    SvaraRadera
  10. Immas tryggaste platser är hos matte, så vi har ställt kisslådan vid soffan och bajslådan (ja, hon föredrar två olika för det) under skrivbordet. Där står de inte i vägen för någon, men Imma kan nå dem utan att Philemon kan bråka med henne.

    Gråt inte, matte, du skall se att allting blir bra med tiden! Man måste ha oändligt med tålamod med katter, för de ändrar sig inte förrän de måste... men efter ett antal månader brukar de ha insett att "ok, vi måste tydligen ha det så här" och då lugnar allting ner sig. Alla de här sakerna är ju revir-relaterade, och i en grupp måste katterna rangordna sig inbördes för att få lugn och ro i gruppen. Sådant tar tid och verkar jobbigt, men man kan i de allra flesta fall låta katterna lösa tvisterna själva.

    Tröstkram från sr. Carina, klosterkatternas tjänarinna.

    SvaraRadera