onsdag 28 december 2011

Kattliv

Nu har vi läst vår julklappsKattliv och bestämt att det andra exemplaret går till Mozart och Vincent. I det här fallet var det inget svårt val eftersom de var de enda som hade skickat in nåt svar...! *funderar på hur katten Kjelle Bus gör för att få så många svar*

Iallafall var det två saker som jag fundererade på när jag läste tidningen:

1: Det var en artikel om katter och miljön, där det bl a stod att efter att man har klappat sin katt ska man gå och tvätta händerna (!?). När jag läste det för matte sa hon att då skulle hon ju få tvätta sig hela tiden, hon är ju alltid på och klappar och pussar på oss, gör inte era tvåbeningar det? Eller tvättar de tassarna när de har klappat er?

2: Det var ett porträtt av en tvåbening som hade häst, hund och katt. En av katterna låg ofta på hästens rygg och de var goda vänner.

Min fråga är, hur kattsingen har katten kommit upp på ryggen???


I det här fallet...
 och här kan man ju förstå det...


Men hur katten har den gjort det här????
Hästen är ju lika hög som kattiljoner katter och har dessutom en kattiljard långa och många ben att sparkas med....


För man vill ju inte tänka sig att katten har satt i klorna när den har hoppat upp på ryggen... *ryser vid tanken på den arga hästen*



Det här tycker man ju också är konstigtoch verkar otäckt?




Men annars ser det ganska musigt ut att ha en hästkompis!


Även om det nog verkar tryggare att buffas med Frank, fast ibland har han ju en andedräkt som motsvarar djupet av ett hästgap förstås... ;)





Den här hästen säger matte att hon skulle kunna tänka sig, fast jag vet då inte om jag skulle vilja dela säng med den... Man måste ju tänka på sitt rykte och alla de där kattiljarderna benen...





10 kommentarer:

  1. Åh, grattis grabbar!
    Nästa gång ska då jag med tävla..

    Här var vi självklart med och läste numret.

    Och jag tycker då du fick med det viktigaste ur den ;). *fniss* mamma tänkte på samma sak.. Bacillskräck? Inte här *fniss*. Hon tvättar händerna när hon städat lådorna då men det är allt. Som om vi skulle tvätta tassarna i vårt vatten när vi kelat med våra tvåbeningar? *fniss*

    Nosgos och Tass

    SvaraRadera
  2. Kära vännen, den enkla sanningen till att jag inte tassade in något till dig var att jag har haft tassarna fulla med sjuklingar här hemma och helt enkelt missade tävlingen! Men tro mig, i fortsättningen skall jag ha ögonen på din blogg skarpare än vanligt, så att jag inte missar något spinnande. Jag läser din blogg varje dag, men ibland kanske jag har tankarna litelite grand på annat håll...? *skäms*

    Att hästar och katter kommer bra överens har matte berättat för mig. I sin ungdom sysslade hon mycket med hästar och sa att det finns gott om katter och kaniner i stallen, därför att hästarna blir lugnare och gladare tillsammans med en liten kompis. Så det kanske inte är så konstigt att hästen låter katten rida?

    Nä vet du vad, varför skulle tvåbeningarna behöva tvätta händerna när de klappat oss?!? Fånerier alltsammans, om du frågar mig! Fast en sak är förstås viktig: när matte har klappat en katt som är sjuk, spritar hon händerna innan hon klappar oss (och vice versa) för att inte sprida sjukdomar mellan oss. Men det är ju ett undantagsfall...

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
  3. Tror att katten blivit upplyft på den bilden där hästen står upp! :-)
    Ang. tävligen hade vi missat den. Tror att juldagen kanske inte var den dagen alla tassade runt på bloggarna. :-)
    Nosbuff Linnsen

    SvaraRadera
  4. Rebellen:
    Det var en klok kattentar! Jag har då aldrig hört talas om nån katt som tvättar tassarna i sitt dricksvatten när de har blivit klappade av tvåbeningen...

    Tass tass Linnsen

    SvaraRadera
  5. Imma:
    Ja, jag har sett att du har haft fullt upp att ta tass om sjuklingar, hoppas att gammelmatte får bli ordentligt frisk snart! :)
    Nej, har man klappat en sjuk katt är det ju en annan sak, då måste ju tassarna, jag menar händerna tvättas så att inte smittor sprids. Men här hemma kan ju inte lillhusse behöva gå och tvätta tassarna innan han klappar Frank efter att ha gosat med mig... Dumheter!

    Nosbuff

    SvaraRadera
  6. Max och Måns:
    TROR ni??? Så katten har inte klättrat upp på hästen???
    Tänk vad mycket ni vet, om hästar och det där skinnet som matte träffade på hos stickisen den där gången.
    Nej, det kanske ni har rätt i, det har varit lite magert med besökare de senaste dagarna och kattläsarna kanske är bortresta?

    Nosbuff på er

    SvaraRadera
  7. Grattis till Vincent och Mozart !!!
    Jag skrev ju en kattentar på utlottningen i alla fall , även om det nu bara var att jag tackade nej till att vinna tävlingen , eftersom jag o matte redan har tidningen :)
    Nu sist när jag hade utlottning så kunde man ju kattentera i 3 dygn och sen hade jag bara ett inlägg efter utlotningsinlägget och i det påminde jag om utlottningen , kan ju bero på det ??
    Jag tror oxå att katterna som sitter på hästryggarna nog har blivit upplyfta.
    Nää min matte o husse tvättar inte händerna varje gång dom klappat mig , då hade dom inte heller haft annat att göra :)

    SvaraRadera
  8. Alice01:59

    Grattis till Vincent och Mozart! Här har vi inte hunnit läsa tidningen än, men den ligger på byrån. Jag tycker de där stora fyrbentingarna verkar läskiga och hade aldrig vågat sitta på ryggen sådär.
    Men vad är det för larv om att tvätta händerna efter att ha klappat oss? Det gör aldrig matte.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
  9. Kjelle Bus:
    AHA, då är det så jag ska göra om jag ska ha en tävling igen!
    Det verkar jamarfånigt att tvätta tassarna efter att ha klappat sin katt... :( Skönt att inte dina tvåbeingar gör det heller.

    SvaraRadera
  10. Alice:
    Nu väntar jag bara på Mozarts och Vincents adress så jag kan skicka tidningen till dom!
    Jag hade inte heller veltat sitta på en sån där häst, men kanske att det är musigt? ;)

    Buff

    SvaraRadera