onsdag 21 december 2011

Till stickisen?

Som tur var så sa inte lillhusse att matte skulle skaffa en hund, utan en HUB! Jag har ingen aning om vad det är och egentligen bryr jag mig inte heller, så länge det inte är nån skällis som ska flytta hit. Det räcker gott och väl med Dummvar som nosar omkring överallt...

Idag är matte orolig för mig. När hon vaknade såg hon att jag liksom inte tittar ordentligt med höger öga. Hon hämtade en varm fuktig bomullstuss och torkade ur ögonen men det har inte blivit bättre. Jag hade blinkhinnorna framme också och då blev matte nervös.





Hon började genast ringa till stadens veterinärer men inte en enda fanns att få tag i. Skönt för mig! ;)
Fast matte säger att om det inte blir annorlunda tänker hon ringa i morgon bitti igen. Jag känner mig dock bra, men det är nånting som känns lite konstigt med ögat så jag försöker tvätta där, men det går inte bort.





Hur tycker ni att mitt högra öga ser ut, kompisar?

Matte är orolig att jag ska bli blind, jag vet inte om jag har berättat att jag i våras var hos en jättedum stickis i Arboga. Wikki och flera stycken var med och betalade in pengar till Snuffefonden så att jag skulle kunna åka dit. Jo som sagt, det var en jättedum stickis, han kastade ut mig framför sig på golvet och så höll han mig jättefint i famnen och sen bara släppte han mig rakt ner!! :O
Stickisen sa att han testade mina reflexer, men jag tycker ändå att han var dum!

Så här berättade matte och Wikki på hennes hemsida om stickisbesöket i våras:

"Matte berättar:
”Vi fick träffa veterinär Erik Kjellgren som var fantastisk. Han lyste Linnsen i ögonen med olika instrument, testade hennes reflexer genom att ”kasta upp henne i luften” – lite chockartat: Han höll henne så fint i famnen som en bebis och sen kastade han bara i väg henne! Men hon reagerade som hon skulle och landade på fötterna! Så puffade han Linnsen  framåt  samt lät henne gå på bakbenen för att se om de följde med, och han var nöjd. Erik konstaterade av sina tester att ”rättningsreflexerna” och ”kranialreflexerna” var bra.  Av hennes reflexer kunde han utdöma att hon inte hade någon tumör eller liknande, så han gjorde ingen röntgen.”


Så konstaterade Erik att Linnsen bara har ledsyn – att hon kan jaga bollar på nätterna när det är mörkt beror på hennes fina hörsel. Hon lider av kronisk keratit (hornhinneinflammation), vilket beror på att hon troligen haft obehandlad herpes, calici eller liknande under den där hemska tiden i sitt första hem.  Enda sättet att ”bota” detta skulle vara genom en transplantation av hornhinna och sådana gör man ännu inte på katter. Men synen kommer i alla fall inte att bli sämre. Han var även säker på att hon hade haft nystagmusen sedan dess och den kan inte heller göras något åt. Då Linnsen är van vid detta, så lider hon inte av det."






Om det skulle jag vilja säga att det vet väl inte stickisen vad jag lider av *fräääääs* och jag ser visst jättebra! *stampar med tassen*  Fast ibland när jag får godis hittar jag det inte riktigt, så matte och lillhusse får lägga det mitt framför nosen på mig, men det beror ju bara på att jag tittar åt ett annat håll ju!
Matte är orolig att det här ska förvärras, men nu har jag ju inga synproblem säger jag, tänk att ens tvåbeningar ska hålla på och skriva en  på nosen om saker som de inte vet ett dugg om! Att det svider lite i ögat kan det väl göra ibland, eller hur?

8 kommentarer:

  1. Vi tycker nog att du kisar lite med ena ögat. Lite svårt att veta när man inte är vettis.
    Hoppas att det inte är nåt, utan du vill flirta med Frank bara.

    =^.^=

    Nosbuff

    SvaraRadera
  2. Men lilla gumman då. Hoppas det inte är något allvarligt. Behövs du avmaskas? Har hört att blinkhinnan kan komma fram när det behövs.

    Nosgos

    SvaraRadera
  3. Åh, kompis! Låter ju jättejobbigt och jag hoppas du slipper få en massa problem nu.. Och att det där som var idag gått över till imorgon. *Håller tassarna*

    Fy vilken elak vettis du träffade.. Hur tänker dem? Man kan ju inte bara göra sådära.. Aldrig hört talas om det sättet förut.. Min (eller ja inte bara min) Busan träffa också en tok en gång som ville tjäna kosing på henne och göra massa saker som hon inte alls behövde, och som tur var så satte mamma ner sin fot och Busan slapp. Fattar inte att tokiga vettisar får ha jobbet kvar.. Pff.. Grums..

    Kjam och Nospuss

    SvaraRadera
  4. Smulan och Amanda:
    Jag hoppas också att det är nåt tillfälligt. Tar matte fram buren sticker jag bums in under soffan! :(
    Nosgos

    Nea:
    Hmm, det var en bra fråga... Jag tror aldrig jag har blivit avmaskad, jag är ju bara inomhus och på balkongen.
    Buffar

    Rebellen:
    Både matte och jag fasar för att gå till stickisen, jag för att de är dumma och matte för att vi inte har råd... Nu önskar hon att hon och lillhusse inte hade handlat massa mat idag...
    Det konstiga är att matte tyckte att stickisen som kastade omkring med mig var jättebra! Det tyckte inte jag... :/
    Nospuss

    SvaraRadera
  5. Vet du, jag tror att det kan vara en bra idé trots allt att veten får titta lite på dina vackra ögon... så länge han inte petar i dem, så gör det väl inget att din matte får känna sig trygg med att du är kollad i alla fall? Annars kan jag injama att det går bra att leva även med "trubbiga" sinnen... så här på gamla da'r börjar min nos bli lite mindre alert, så ibland får matte visa mig på godsakerna när jag inte kan hitta dem med hjälp av luktsinnet, men det går bra ändå. Med synen är det ju ändå så att vi katter inte ser skarpt på närmare håll än cirka 40 cm... det är därför det är så bra att ha fler skarpa sinnen, som hörseln, t.ex.!

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
  6. Imma:
    Det verkar som att matte tycker att vi ska gå till stickisen imorgon...
    Vad skönt att du också behöver lite hjälp med att hitta godiset ibland! :D
    Ser vi inte skarpt på närmare än 40 cm?? Det visste inte jag, jag tycker att jag ser jättebra! ;)
    Buff

    SvaraRadera
  7. Hmmm, en hub?? Ja det var ju något annat... Nästa gång han säger konstiga saker får han FÖRST förklara för dig att "det blir ingen hund, jag behöver bara den vackra Prinsessan Linnsen".

    Det är nog bra med ett vettisbesök. Kanske du får något som gör att ögat inte blir så irriterat. Hoppas det. Oroa dig inte för att du inte hittar alla gottisar. Gottisar kan man alltid leta reda på! :)
    nosgos å dan-före-dan-före-dan-före-dopparedangottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
  8. Det är nog klokt att gå till vettisen, även om det är lite läskigt är det ju viktigast att du mår bra.NOsbuff

    SvaraRadera